onsdag den 26. februar 2014

Filmhygge med urteruller og snacks


I går blev der endelig tid til filmhygge og den vigtigste ingrediens til filmhygge er lækre snacks! Vi startede tidligt på aftenen, så jeg valgte at lave en let aftensmad som nemt kunne snackes til filmen. Det var første gang jeg prøvede opskriften, som jeg fandt en dag jeg bladrede rundt i mine kogebøger. Jeg kan ikke huske navnet fra opskriften, men jeg modificerede dem lidt og kalder dem nu urteruller med kylling og ost.


Ingredienser til 12 små urteruller:
6 tortillas
1-2 dl yoghurt natural
1 dåse kikærter
Friske urter (fx. basilikum, purløg og persille)
Kylling i skiver (opskriften skrev vist skinke)
Bøffelmozzarella 
Salt 
Peber

Fremgangsmåde:
Kikærter, krydderurter, yoghurt, salt og peber blendes til en fin masse. Som tidligere skrevet, så slumper jeg meget af min mad, så jeg er ikke sikker på målene, men smag til undervejs. Når kikærtemassen har den ønskede smag, smøres den ud på tortillaen og derpå lægges kylling og ost. Tortillaen rulles sammen og skæres over på midten.



Ud over de lækre urteruller fik vi også guacamole med tomat og løg. Normalt er guacamole i min verden en hellig opskrift som ikke må laves om! - men jeg bestemte endelig at prøve en ny variation, og den smagte faktisk rigtigt godt med grissinistænger. 


Igen er den lavet lidt på slump, men her er de nogenlunde mål.

Ingredienser:
3 avocadoer
250 gram cherrytomater
1 lille rødløg
2-4 fed hvidløg
Saften fra ½-1 citron
2-3 spsk. creme fraiche
Salt
Peber
Chiliflager/stødt chili
Spidskommen

Fremgangsmåde:
Avocadoerne moses med en gaffel. Rødløget og hvidløget hakkes fint og cherrytomaterne fræses hurtigt igennem blenderen. Tomaterne må gerne være lidt grofthakkede. Væden hældes fra tomaterne og tomater, løg og hvidløg blandes sammen med avocadoerne. Tilsæt creme fraiche, citron og krydderier efter smag. 
Stilles på køl i et kvarters tid inden servering. 

1 kommentar:

  1. Thi hi er du også begyndt og bruge cherrytomater i din guacamole, eller har du altid gjort det? Noms noms - Synes vi skal lave os noget guf næste gang vi skal hygge :D

    SvarSlet