fredag den 14. februar 2014

Fondantkager

Jeg er begyndt at forsøge mig med fondantkager. Det er godt nok ikke min stærkeste side, men øvelse gør vel mester!?
Jeg har hentet meget inspiration hos en anden blogger, Kagemor, som laver mange flotte kager! Jeg bruger primært hendes opskrifter på bunde, fyld, icing og fondant.



Dette var mit først forsøg med fondant. Jeg havde lovet at lave en kage til min søster og hendes søns fødselsdag, men ville lige øve mig lidt inden. Der blev kastet rundt med lidt redskaber, råbt og bandet, og overvejede at droppe hele projektet. Mit største problem var at få rullet fondanten ud og derefter at skulle tranportere den over på kagen. Det knækkede, det blev for tykt, det blev for tyndt. Det var ærlig talt noget møg-bras syntes jeg. Men jeg kæmpede videre og med lidt øvelse er det da blevet nemmere med tiden. Dog langt fra perfekt endnu. 


Denne kage var min anden fondantkage, og jeg var allerede mere tilfreds! Fondanten knækkede ikke og den var næsten helt glat! Det eneste der irriterede mig var den grønne kant med icing. Jeg havde ikke den rigtige størrelse tut til min sprøjtepose, så den blev alt for stor og ujævn. 



De sidste kager her, blev egentligt bare lavet fordi jeg havde noget blåbærcreme i overskud og synes det var synd at smide ud. Jeg havde læst at man kunne fryse kagerne ned i maks. en måneds tid. Så jeg lavede dem (uden fondant) og frøs dem ned og de er så blevet serveret ved forskellige lejligheder i måneden efter. Fontanten blev ikke jævn på de gule og blå kager, men det var åbenbart sværere at lægge fondant på firkantede kager fandt jeg ud af. Det gik lidt bedre med traktorkagen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar