lørdag den 15. februar 2014

Kylling med champignon, aspargessauce og butterdej

Ingredienserne er hentet i det gode gamle mormor-køkken, og retten er helt igennem forrygende! Det er en opskrift jeg har fået igennem familien, hvor den får store roser med på vejen - også selvom den er lidt mormor. Jeg vil sige, at det er en anderledes version af tarteletter med høns og asparges.



Jeg slumper rigtigt meget af min mad, så målene er ikke så præcise. Men madlavning er jo også efter smag og behag.

Ingredienser til 4-6 pers:
Hel kylling (evt. 2 hvis de er små)
Persille
Vand
300 g champignon
1 dåse asparges
½ liter madlavningsfløde
Jævning
Butterdej
Paprika
Citronsaft
Salt
Peber

Fremgangsmåde:



Kyllingen skal have persille i rumpetten, og derefter krydres med salt og peber, og grydesteges til den er dejligt mør. Jeg smider evt. lige en hønsebouillon-terning i sammen med vandet, for at få ekstra meget smag. Væden/fonden fra kyllingen gemmes til saucen. Når kyllingen er kølet af, pilles kødet af (skindet smides væk). Kyllingen kan med fordel laves aftenen før.


Champignon svitses i lidt fedtstof og godt med paprika. Jeg tror jeg bruger 3 spsk paprika, men den er heller ikke så stærk. Når champignonerne er blevet svitsede hældes væden fra kyllingen og fløde i. Derefter jævnes saucen. Jeg bruger bare en alm. meljævning. Saucen smages til med salt, peber, citronsaft og evt. mere paprika.


Kyllingen lægges i et ildfast fad sammen med en dåse asparges. Herhjemme er der kun asparges i den ene side, fordi jeg ikke bryder mig om hvide dåseasparges. Herefter hældes saucen over og til sidst lægges butterdejen på som et låg. Retten bages i ovnen til butterdejen er gylden og sprød. Serveres med ris.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar