søndag den 23. februar 2014

Rosinboller

Ud over at have bagt fastelavnsboller, har jeg også fået bagt rosinboller! Opskriften her giver ca. 20 bløde og lækre rosinboller. Endnu engang er det vist en opskrift fra Claus Meyer. Bliver nødt til at anskaffe mig hans kogebøger! Hævetiden er i alt ca. 4 timer, så det er et tidskrævende projekt, men hele ventetiden værd, synes jeg!


Ingredienser:

5 dl lunkent vand
25 g gær
2 æg
75 g sukker
15 g groft salt
1-2 tsk kardemomme (kan undlades)
900 g mel
75 g blødt smør
180 g rosiner

Fremgangsmåde
Gæren opløses i vandet. Derefter tilsættes æg, sukker, salt, kardemomme og mel og dejen æltes godt. (Jeg bruger min dejlige røremaskine, det er så nemt!) Det bløde smør tilsættes og dejen æltes igen godt. Til sidst hældes rosinerne i og igen æltes dejen godt igennem.

Dejen dækkes med et fugtigt viskestykke og hæver 2 timer.


(Ja, jeg skulle nok have brugt en større skål!) Men altså, når dejen har hævet æltes den igennem og formes derefter til ca. 20 boller. Bollerne hæver igen tildækket i ca. 2 timer. 
Til slut pensles bollerne med vand (evt. æg) og bages ved 200 grader (varmluft) i 10-12 min. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar