mandag den 24. marts 2014

Lakselasagne med flødestuvet spinat

Er der én ret, jeg ALDRIG bliver træt af, så er det lakselasagne med flødestuvet spinat! Jeg begynder at savle bare ved tanken! Mmmhh mums! 

NÅ, tilbage til virkeligheden. Jeg laver altid en kæmpe portion, da den passer i mit store Rosendahl fad. Men så er der jo også rester til dagen efter, eller den kan fryses ned til en anden god gang! Retten er en smule dyr at lave på grund af den mængde røget laks der skal bruges, så vi får den ofte når der er tilbud på laks. Den kan sagtens laves med fersk laks også, men jeg foretrækker røget. Jeg har også ved en fejl lavet ørredlasagne en dag hvor det var gået en anelse stærkt i Føtex, og jeg var kommet hjem med røget ørred i stedet for røget laks. De pakker ligner altså hinanden! Well, det smagte ganske fremragende alligevel! 

Ingredienser til ca. 6-8 pers

2 poser helbladet spinat fra frost (de poser jeg bruger indeholder vist 600 gram pr. pose)
1 liter madlavningsfløde 8%
Citronsaft
Revet muskatnød
Salt og Peber
Ca. 400 gram røget laks i skiver
Lasagneplader (jeg plejer at bruge friske plader, da de ikke skal have så længe i ovnen)
Revet ost fx. mozzarella og cheddar


Fremgangsmåde:

Spinaten tøes stille og roligt op i gryden. Fløden tilsættes og varmes op. Blandingen smages til med citronsaft, muskatnød, salt og peber og får lov at stå og hygge sig i et kvarters tid.


Når blandingen er færdig, mødes den med lasagneplader og laks i et ildfast fad. Jeg starter altid med et lag lasagneplader, derefter spinatblandingen, derefter laks og fortsætter med den opbygning, indtil der ikke er mere spinat. Til sidst toppes det med ost og bages i ovnen i ca. 20-25 min, eller indtil osten er gylden og lasagnepladerne færdige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar