mandag den 12. maj 2014

Homemade chinabox

Uhhm hvem elsker ikke en klassisk chinabox?! Indbagte løgringe, indbagte rejer, indbagt kylling, nudler, grønt og sur-sødsauce! Kan ligefrem høre badevægten skrige: "HVAD HAR DU GANG I DAME!"
Well, indimellem må man altså godt hygge sig lidt!


Jeg startede tidligt ud med at lave en beignetdej som består af:

250 g mel
5 g salt
2 spsk. smeltet smør
1 ½ dl. øl
2 dl lunkent vand
2 æggehvider, stiftpiskede

1-2 liter olie til friturestegning

Fremgangsmåde:
Mel og salt blandes sammen. Derefter piskes øl, vand og smeltet smør i. Dejen skal piskes godt så der ikke er klumper i. Dejen stilles på køl i min. 1 time. Æggehviderne piskes stive og vendes i den kolde beignetdej. Nu er beignetdejen klar til brug og kylling, rejer og løgringe kan nu vendes i og derefter frituresteges.


Jeg startede med kyllingen som var skåret i små stykker, derefter rejer og til sidst løgringe. Jeg frituresteger bare i en billig solsikkeolie. Færdig med friture-helvedet!

Nu til sauce! Ingen chinabox uden sur-sød sauce! Jeg lavede min på følgende måde:

4 tsk. maizena
8 spsk. vand
8 spsk. ananassaft
4 spsk. hvidvinseddike
4 spsk. sukker
4 spsk. tomatketchup
4 tsk sojasauce
2 tsk. engelsk sauce
½ tsk salt
Ananas i tern hvis man kan lide det, ellers drop dem.

Fremgangsmåde
Alle ingredienser røres sammen i en gryde og bringes i kog. Bliver saucen for tynd kan der tilføjes mere maizena.

Ikke det bedste billede jeg fik taget... Nå men så langt, så godt. Så mangler der bare at blive kogt nudler og stegt grøntsager og den hjemmelavede chinabox er klar til spisning! Mums!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar